De Rotterdamse huurwoningmarkt in vogelvlucht: 53% van de woningen (ongeveer 160.000) heeft een huurprijs in het sociale segment. Daarvan is driekwart (120.000) van corporaties en een kwart (40.0000) van particuliere verhuurders. 10% van de woningen in Rotterdam heeft een huurprijs in de vrije sector. Daarvan is bijna twee derde in bezit van particuliere verhuurders en ruim een derde van corporaties. Wethouder Kurvers vertelt: “De huurmarkt zit nog vol uitdagingen. Enerzijds in het creëren van voldoende en gebalanceerd aanbod en anderzijds in het aanpakken van misstanden in de bestaande voorraad.” Bouwen, bouwen, bouwen Tussen 2018 en 2030 wil Rotterdam 8.400 sociale (huur)woningen en ten minste 8.000 middeldure huurwoningen bouwen. Daarom zet de Maasstad in op het versnellen van de woningbouw, met resultaat. Zo is er in 2021 een bouwrecord gevestigd: er is gestart met de bouw van 4.735 woningen. Behalve aandacht voor betaalbaarheid in de nieuwbouwproductie zet Rotterdam ook nadrukkelijk in op betaalbaarheid in de bestaande woningvoorraad. Voor koopwoningen tot de NHG-grens (per 1 januari 2022 woningen met een WOZ-waarde tot € 355.000) gaat bijvoorbeeld in 16 wijken een opkoopverbod gelden. Daarover straks meer. Misstanden aanpakken als marktmeester In een oververhitte woningmarkt komen mistanden nu vaker aan het licht, zoals dubbele bemiddelingskosten en bieden op huurwoningen. Om dit soort misstanden aan te pakken positioneert Rotterdam zich sinds oktober 2020 als een ‘marktmeester’ op de particuliere woningverhuurmarkt om misstanden aan te pakken. Wethouder Kurvers licht het beleid en de visie van Rotterdam toe. Wat isvolgensudedefinitievaneenmarktmeester? “De marktmeester zit er bovenop. We leggen uit en informeren. Samen met onze partners sporen we misstanden op. Huurders en verhuurders spreken we aan op wat moet en wat kan. Veel gebeurt in overleg. Of we geven een duwtje in de rug om beweging in de zaak te krijgen. En als het moet grijpt de marktmeester in door intensief te handhaven of een vergunning op verhuren verplicht te stellen. We nemen gerichte acties zoals voorlichting en ondersteuning in de vorm van campagnes voor huurders en verhuurders, maar ook het hebben van een huurteam en wijzen op de huurprijscalculator. De gemeente Rotterdam doet daarnaast een beroep op particuliere verhuurders van de sociale woningvoorraad om zelf maatregelen te nemen.” “Tevens voert de gemeente een verhuurdersvergunning in op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) waarin regels staan over o.a. openbare orde en veiligheid. Ook vragen we het Rijk om aanscherping van de huidige huurprijsregelgeving en een wettelijke verhuurdersvergunning. Recent is daar de opkoopbescherming aan toegevoegd. En tot slot gaat de gemeente nog meer toezien op de handhaving op de naleving van wet- en regelgeving.” “De komende jaren – in ieder geval 2022 en 2023 – blijft de gemeente Rotterdam zich volop inzetten als marktmeester. Met de opkoopbescherming en het wetsvoorstel Goed Verhuurderschap wordt ons instrumentarium alleen maar sterker.” Een anderemisstand is discriminatie, bijvoorbeeld bij het toewijzen van huurwoningen. Uit recent onderzoek van RIGO waarbij de gehele provincie Zuid-Holland onder de loep is genomen blijkt dat circa 10 op de 100 zoekers discriminatie ervaren. Hoe ondervangt de gemeente dit met beleid? “De gemeente streeft naar een transparant verhuurproces met gelijke kansen voor elke potentiële huurder, waarbij de toewijzing van woningen en selectie van huurders gebaseerd is op objectieve en relevante criteria. Zo kan selectie op basis van achternaam (etniciteit), seksuele geaardheid of religie worden voorkomen.” “Om tot zo’n werkwijze te komen is samenwerking nodig met verschillende betrokkenen: brancheverenigingen, makelaars, verhuurders en corporaties. De gemeente werkt aan het vergroten van draagvlak en meer urgentie voor de aanpak van discriminatie door voorlichting in woontafels, op maat gemaakte informatie in brochures, het delen van onderzoeksuitkomsten in Rotterdam en educatie door gratis trainingen eerlijk verhuren voor de branche. Doel is dat de woningmarktpartijen hun verantwoordelijkheid nemen en discriminatie actief voorkomen.” Ondermijning is een ander probleem. Hoe pakken jullie (criminele) ondermijning bij vastgoed aan in Rotterdam? “Ondermijning is een breed begrip en wordt op verschillende manieren aangepakt. Voorbeelden hiervan zijn de gemeentelijke hennepaanpak, verhuurdersvergunning, eigenaarsgerichte aanpak (achterstallig onderhoud) en woningsluiting (overlast, drugs, wapens). Deze aanpakken zijn neergelegd in gemeentelijk beleid. Daarnaast zijn er verschillende samenwerkingsverbanden tussen gemeente, belastingdienst, OM en politie waarin ondermijningscasussen gedeeld worden. De uitkomst van het gemeentelijk beleid en samenwerking is dat diverse sancties vanuit 19 VASTGOED ADV I SEUR | FEBRUAR I 202 2 U I T D E M A R K T
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=