VBO Vastgoed Adviseur, februari 2022

“Grote en kleine particuliere verhuurders gedragen zich veelal als nette verhuurders. De groep eigenaren/ verhuurders die veelvuldig regels overtreedt moet aangepakt worden omdat zij het imago van de overige groep enorm benadeeld. Het zou goed zijn als de ‘goede’ verhuurders zich verenigen en zich uitspreken tegen malafide praktijken. Als gemeente hebben we de sector hard nodig. Daarom ben ik ook in gesprek met de particuliere verhuurbranche om met ons mee te doen.” “Separaat hebben we verschillende gesprekken gevoerd met vertegenwoordigers van brancheverenigingen, waaronder VBO, over hun rol en inspanning over zelfregulering en samenwerking. Gezamenlijk onderzoeken we welke rol de sector kan en wil nemen in de aanpak van misstanden en het creëren van inzicht in betrouwbare verhuurders. Uiteindelijk willen we komen tot gezamenlijke afspraken over hoe we elkaar kunnen helpen om goed verhuurderschap in Rotterdam te stimuleren en te faciliteren. Dan gaat het over de regels van goed verhuurderschap, gelijke kansen op de huurwoningmarkt, het optreden bij misstanden maar ook over wat wij als gemeente kunnen doen omgoede verhuurders en verhuurbemiddelaars te faciliteren bij hun verhuurproces. Laten we van Rotterdam een nog aantrekkelijkere woonstad maken waar iedereen fijn kan wonen.” Regel- en wetgeving is één ding, maar zijn er ook andere manieren om de problemen aan te pakken? Is de gemeente bijvoorbeeld ook van plan verder te investeren in het vergroten van het huuraanbod? “Als gemeente erkennen we de noodzaak van voldoende (vrije sector) huuraanbodomeengezonde enevenwichtigewoningmarkt te hebben en houden in de stad. De afgelopen jaren zagen we dat het gebrek aan middenhuur in zowel de bestaande voorraad als onze planvorming meer actie vereiste. Vandaar dat in 2019 het Actieplan Middenhuur is vastgesteld door de gemeenteraad. Het doel is om t/m 2030 ruim 8.000 middenhuurwoningen door middel van nieuwbouw toe te voegen aan de stad. Op stedelijk niveau is dat 20% van de bouwproductie.” “Met het actieplan maken we ook afspraken om middensegment in nieuwbouw langjarig te borgen, bijvoorbeeld over waar de aanvangshuur binnen de bandbreedte ligt, het instandhoudingstermijn (15 jaar) en een gematigde huurprijsstijging. In sommige nieuwbouwprojecten draaien we ook pilots waar sleutelberoepen zoals onderwijzers, politieagenten en zorgpersoneel zich met voorrang kunnen inschrijven. Deze middeninkomens maken de komen vijf jaar extra kans op zo’n middenhuurwoning. Daarnaast zijn we in gesprek met corporaties hoe zij hun voorraad beter kunnen inzetten ten behoeve van middeninkomens.” SEBASTIANARNOUDKURVERS Bas Kurvers (1980) is als wethouder namens de VVD verantwoordelijk voor de portefeuille Bouwen, wonen en energietransitie gebouwde omgeving in Rotterdam. Van oktober 2009 tot en met december 2014 werkte Kurvers al bij de gemeente, onder andere aan de reorganisatie van het cluster Werk en Inkomen. Later was hij daar plaatsvervangend afdelingshoofd strategie. Na zijn tijd bij de gemeente was Kurvers algemeen directeur bij het werkplein Hart van West-Brabant. Hij bouwde daar afdelingen Werk en Inkomen van zes gemeenten om tot één centrale werkpleinorganisatie waaraan hij ook leiding gaf. Naast zijn werk was Kurvers actief voor de VVD in de Provinciale Staten van de provincie Zuid-Holland. TEKST: Gemeente Rotterdam BEELD: Marc Nolte FEBRUAR I 202 2 2 1 VASTGOED ADV I SEUR | U I T D E M A R K T

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=