9 VASTGOED ADV I SEUR | FEBRUAR I 202 2 U I T D E P O L I T I E K eerste maanden van 2022 naar de Kamer komt. De wet kan dan van kracht gaan per 1 juli 2022, maar het kan ook 1 januari 2023 worden. Het belangrijkste is dat het een goed uitvoerbare wet wordt, met ruimte voor maatwerk en heldere regels. Het is belangrijker dat we een wet hebben waar goed over nagedacht is en is ingevuld in samenwerking met de betrokken organisaties en de huurmarkt zelf, dan een papieren tijger die overhaast is ingevoerd.” In het coalitieakkoord wordt ook gesproken over een ‘meldplicht, registratieplicht of verhuurvergunning’. Een meldplicht voor verhuur is veel minder ingrijpend dan het moeten voldoen aan de eisen van een verhuurvergunning en het feit dat deze dan later kan worden ingetrokken. Welke van de drie maatregelen wordt het? “In het coalitieakkoord hebben we meerdere opties genoemd, maar het is aan de minister om hier verdere invulling aan te geven. Het is belangrijk dat in kaart komt wie er allemaal verhuurders zijn en welke woningen worden verhuurd. Zodat je als gemeente weet wat er gebeurt, wie waar woont en je kan ingrijpen wanneer dat moet. Dat er duidelijkheid is als er klachten komen, goed onderzoek kan worden gedaan en ingegrepen kan worden, bijvoorbeeld door het intrekken van een vergunning bij herhaaldelijke misstanden. De verdere uitwerking en uitvoering kan dus verschillen. Zo kan in kleinere gemeenten volstaan worden met een meldplicht en in grotere gemeenten met een vergunningsplicht. Uiteindelijk gaat het om het doel, namelijk de problematiek aanpakken, niet zo zeer het middel.” In juli 2021 is er voor de koopwoningmarkt een Rondetafel geweest over het transparanter maken van het biedproces en dit heeft veel in de markt teweeggebracht. Dit heeft tot verschillende maatregelen geleid. Is er ook wel eens nagedacht over een Rondetafel over discriminatie op de woningmarkt om hier verder aandacht aan te besteden? “Afgelopen maanden is er veel aandacht geweest voor discriminatie in het algemeen. Met het aanstellen van de heer Baldewsingh als Nationaal Coördinator tegen Discriminatie en Racisme zijn er al stappen gezet. Hij gaat heel breed aan de slag. In het nieuwe jaar willen we een Rondetafelgesprek organiseren over discriminatie op de woningmarkt met brancheorganisaties, gemeenten en andere stakeholders, ook als blijkt als die nieuwe wet Goed Verhuurderschap op zich laat wachten.” Kort gezegd: er is veel gaande op het gebied van de woningmarkt en wetgeving. Ook in het coalitieakkoord staan verschillende maatregelen zoals het afschaffen van de verhuurderheffing. Zijn we met de eerder genoemde stappen er al of moet er nog meer gebeuren? “De woningmarkt en volkshuisvesting in het algemeen is nooit af, maar ik zie dat wij grote stappen hebben gezet met de vier partijen in het coalitieakkoord om volkshuisvesting betaalbaar te maken, de woningmarkt vlot te trekken en gelijke kansen te realiseren voor iedereen. De geluiden die ik heb gekregen naar aanleiding van het coalitieakkoord waren positief.” “Een mooie mijlpaal is het afschaffen van de verhuurderheffing. Dit stond voor veel mensen in het land symbool als het instrument dat zorgde voor problemen op de huurwoningmarkt. Hiermee geven we woningcorporaties weer de ruimte en kunnen ze naast betaalbare sociale huurwoningen ook weer middenhuur aan gaan bieden.” “Wat D66 betreft moeten woningcorporaties ook weer voor de middenhuur gaan bouwen. Door enerzijds de heffing af te schaffen en de markttoets op heffen is er weer veel mogelijk. Voorheen waren woningcorporaties verplicht om te kijken of de markt een bepaalde ontwikkeling kon uitvoeren, zo ja, dan werd het overgelaten aan de markt. Maar door die markttoets was er veel vertraging en nu mogen woningcorporaties weer in eigen vrijheid ontwikkelen.” De jubelton is ook afgeschaft, draagt dit ook bij aan meer gelijkheid op de woningmarkt? “De jubelton is nog een crisismaatregel. We hebben toen geprobeerd om jongeren waarvan de woning onder water stond te helpen. Maar deze maatregel werkt averechts in een oververhitte markt wanneer er sprake is van schaarste. Steeds meer starters worden continue overboden en grijpen mis omdat er kopers zijn met meer vermogen. Dan moeten wij als overheid de kansenongelijkheid niet in de hand werken met wetgeving. Wij van D66, maar ook de andere coalitiepartijen, pleiten voor een kansengelijkheid en daarom zijn we blij met de geplande hervormingen.” “Om terug te komen op je eerdere vraag: is nu alles opgelost? Nee, volkshuisvesting is nooit af, maar met deze coalitie maken we hele forse stappen. Het is nu aan de minister om deze uitgangspunten verder uit te werken en met de beschikbare middelen aan de slag te gaan. We hebben het coalitieakkoord niet dichtgetimmerd, maar open gelaten voor interpretatie en pragmatisme, met goede handvatten.” Brancheverenigingen spelen een rol in het organiseren van de huurmarkt door beroepscodes, tuchtrecht en specifieke werkwijzen. Draagt dit bij aan het oplossen van de problematiek op de woningmarkt? “Ik denk dat juist de brancheverenigingen een nog grotere rol mogen spelen door verantwoordelijkheid te pakken en oplossingen aan te bieden. Een transparanter koopproces, zoals de samenwerking tussen Eerlijk Bieden en VBO is een mooi voorbeeld hiervan. Het toont aan dat de brancheverenigingen de excessen zien en met oplossingen komen. Want excessen gaan iedereen aan en schaden de reputatie van alle makelaars en taxateurs. Ik geloof namelijk in de integriteit van de branche, natuurlijk zijn niet alle makelaars en taxateurs per definitie louche. Door als branche op te treden en oplossingen aan te dragen, zet je dit beeld recht. Dat past ook bij Nederland, BEELD: Mar tijn Beekman
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=