VBO Vastgoed Adviseur, mei 2020

windmolens en een zonnepark te bouwen in plaats van de zo broodnodige woningen. Met een integrale visie krijgt Utrecht wellicht de mogelijkheid om verduurzaming te combineren met woningbouw.” INTEGRALE VISIE “Het gaat om die integrale visie op ruimtegebruik. Áls er al genoeg bouwvergunningen worden afgegeven (wat de afgelopen jaren al niet het geval was en wat door de coronacrisis nog extra wordt bemoeilijkt), kun je wel een mooie wijk neerzetten, maar die moet ook worden ontsloten. Er moet dus aandacht zijn voor infrastructuur, want je wilt natuurlijk niet nog meer files. De laatste tijd zagen we al dat de afzet van dure appartementen in de stad enigszins onder druk stond. En dat is wel de kurk waar de woningproductie voor een groot deel op drijft! Gelukkig heeft de overheid nu ingezien dat het van groot belang is om ook ‘in het groen’ te gaan bouwen. De toekomstige inrichting van Nederland kun je niet aan de lokale en regionale overheden overlaten, want dan krijg je weer versnippering en een suboptimaal resultaat. Met een overheid die de regie neemt, kun je landbouw, natuur, waterberging, energie, infrastructuur en woningbouw op een mooie manier combineren. De routekaart ‘Thuis in de toekomst’ die de Neprom (branchevereniging van projectontwikkelaars) in 2018 uitbracht, geeft daarvan prachtige voorbeelden. Als je een integrale visie ontwikkelt, kun je ook natuurgebieden met elkaar verbinden, zoals jaren geleden al de bedoeling was.” SLIM BOUWEN Blijft het probleem van het tekort aan bouwvakkers én aan tempo in het bouwproces. Beide zijn op te lossen, staat in de Gemeenschappelijke Verklaring. Alle partijen spannen zich in om de belemmeringen uit de weg te ruimen, bijvoorbeeld door het bouwproces te optimaliseren en door de ontwikkeling van nieuwe concepten. “Dat hebben we vaker gedaan”, zegt Boelhouwer. “Kijk maar naar de jaren 50 van de vorige eeuw: toen werden een paar systemen ontwikkeld, die landelijk werden toegepast. In hoog tempo kwamen toen complete woonwijken tot stand. Dat moet nu ook kunnen. En ja, dat vergt investeringen door de overheid. Ook dat hebben we vaker gedaan: VINEX en het groeikernenbeleid gingen ook niet zonder overheidsinvesteringen. De markt kan dat niet alleen voor haar rekening nemen. Daarom is het bedrag van 800 miljoen dat jaarlijks wordt uitgetrokken voor investeringssubsidies, een goed initiatief.” De grote problemen – een tekort van 315.000 woningen, een verdubbeling van het aantal daklozen in de afgelopen tien jaar en nóg minder nieuwbouw in de komende jaren – worden daarmee niet direct opgelost. Boelhouwer: “Maar je moet wel nú beginnen. Voorbeelden: het verhogen van de stikstofnorm voor woningbouw, het bevorderen van de doorstroming en het bouwen van tijdelijke woningen. Via de Crisis- en herstelwet kunnen ook de procedures worden versneld en vereenvoudigd.” “Met een overheid die de regie neemt, kun je landbouw, waterberging, energie, infrastructuur en woningbouw op een mooie manier combineren.” Fiscale zaken ‘Ruimte voor wonen’ gaat ook gevoelige onderwerpen niet uit deweg. Enkele adviezen: een geleidelijke verhoging van het eigenwoningforfait en een snellere en verdergaande afbouw van de hypotheekrenteaftrek. De rekenmeesters hebben berekend dat de huizenprijzen daardoor minder zullen stijgen. Het gevolg: meer stabiliteit in dewoningmarkt én de economie als geheel. 21 VASTGOED ADV I SEUR | MEI 2020 U I T D E P O L I T I E K

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=