VBO Vastgoed Adviseur, november 2020
Stap 1: Waarom gebruik je Power BI? Tamer: “Power BI is een handige tool, omdat je hiermee data om kunt zetten naar informatie en deze op een visuele manier kan presenteren. Doordat de data in Power BI gevisualiseerd wordt, zie je bijvoorbeeld direct of het met een bepaalde dienst of een bepaald product goed of slecht gaat. Iets wat met een Excel-bestand vaak niet direct te zien is. Hoe het gevisualiseerd wordt, heb jij overigens compleet zelf in de hand. Dat maakt het ook zo interessant. Mits goed toegepast natuurlijk. Voor een makelaarskantoor kan Power BI bijvoorbeeld handig zijn om snel inzicht te krijgen in je KPI’s. Of denk aan een visualisatie van bepaalde huizen die in een postcodegebied aan een bepaalde leeftijdsgroep goed worden verkocht, en welke juist niet. Met die informatie kan je vervolgens als managementteam en makelaars mee aan de slag. Nog een voordeel: het is een gratis te downloaden tool.” Stap 2: Bepaal je doelgroep “Deze tool is voor meerdere gebruiksgroepen handig. Voor het managementteam, sales en ook jouw klanten. Het management kan er kennis mee vergaren om strategische beslissingen te maken. Je kunt er bijvoorbeeld achter komen in welke steden of buurten de verkoop goed gaat, welke makelaars hun werk goed doen en waar de focus voor hen op moet liggen. Je kunt het ook als mooie adviestool voor de klant gebruiken. Als je bijvoorbeeld straks meneer Pieterse over de vloer krijgt, dan kan je zijn profiel: leeftijd, inkomen en woonwensen koppelen aan jouw database met woningen die te koop staan. Zo kun je in de tool een landkaart maken met alle geschikte woningen die aan zijn gegeven wensen voldoet. En dat dus allemaal visueel, zodat meneer Pieterse het in een oogopslag begrijpt en een mooi overzicht heeft. Bovendien komt het op deze manier ook persoonlijker over dan een link naar een woning op Funda. Écht advies op maat waardoor je als makelaar direct jouw meerwaarde laat zien.” Stap 3: Wat wil je meten en welke data heb je daarvoor nodig? “Wat is jouw doel van het gebruik van deze tool: wat wil je precies meten, welke data heb je hiervoor nodig en waar is deze data te vinden? Vaak zijn er verschillende bronnen. Bijvoorbeeld een eigen database zoals een klantenbestand, woningoverzicht met reeds verkochte woningen of huizen in jouw portfolio die nog te koop staan. En ook externe bronnen, zoals informatie uit het Kadaster en van het CBS om leeftijden en inkomens van een bepaald postcodegebied te achterhalen. Kan bijvoorbeeld handig zijn als je inzichtelijk wil krijgen aan welke doelgroep jij de afgelopen periode de meeste huizen hebt Transformeer je data in 8 stappen naar strategische informatie met Power BI Data kan goud waard zijn. Mits je het juist analyseert. De Microsoft-tool Power BI kan je hierbij helpen. Tamer Saglambilek is managing director van growth marketing agency Elevate Digital en gebruikt deze tool regelmatig om groei te realiseren voor zijn klanten. Tamer deelt zijn stappenplan, zodat jij hier ook mee aan de slag kan. V B O M A K E L A A R . N L SEPTEMBER 2020
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=