VBO Vastgoed Adviseur, mei 2020

verwachtingen die ondernemers en organisaties ervan hebben”, zegt Volberda. “Dan wordt er een heel nieuwe technologie geïntroduceerd, en na enige tijd valt het allemaal toch wat tegen. Niet in de laatste plaats doordat veel mensen toch maar liever kiezen voor de vertrouwde manier van werken. En omdat niemand graag door de mand wil vallen. Want digitale transformatie is niet eenvoudig. Technologie is simpel, maar verandering is lastig. Dan zie je in veel gevallen de bekende J-curve: de organisatie introduceert een heel nieuwe manier van werken, maar in het begin vallen de resultaten wat tegen. Sterker nog: er komt een stevige dip in het bedrijfsresultaat. De marges worden kleiner. De angst slaat toe, en dan is het niet zo makkelijk om te blijven geloven in het nieuwe model. Geduld is dan heel belangrijk.” NIEUWE SPELERS En toch zit er niet veel anders op. Immers: nieuwe spelers kloppen op de deur. Zoals meestal is ook in dit geval Amerika het grote voorbeeld. Alles wat daar gebeurt, zal uiteindelijk ook in Europa en in Nederland ingang vinden. Volberda geeft een paar voorbeelden, die sterk tot de verbeelding spreken. “Neem nu Zillow. Dat lijkt een beetje op funda, met dat verschil dat de site ook zelf woningen koopt en verkoopt. Daar komt geen makelaar meer aan te pas. Nog een voorbeeld: Open Door, een snel groeiend platform in de Verenigde Staten. Het koopt je huis en verkoopt het zelf ook weer. De makelaar zit er niet meer tussen. Ze hebben heel veel data over potentiële kopers. Je ziet nu al dat private-equitybedrijven grote interesse hebben in dit model. Dat betekent dat een site als Open Door over veel kapitaal beschikt om een succes te maken van het initiatief (Amazon en Booking zijn grote investeerders). Andere partijen die de vastgoedmarkt op zijn kop zetten zijn Haus en Knock. In Nederland zie je dat projectontwikkelaar BPD zijn nieuwbouwwoningen online verkoopt. Walter Living is een startup die met behulp van big data een heel nauwkeurige inschatting van de prijs van een object kan maken. En het bijzondere is dat een organisatie als Makelaarsland, die in eerste instantie alleen online werkte, ook steeds meer offline gaat. Hoe je het ook wendt of keert: het oude proces waarin een klant bij de makelaar komt, die vervolgens het hele aan- en verkoopproces managet, gaat op de helling.” KORTE KETEN “De keten wordt korter. Ik denk dat het platform- businessmodel de toekomst heeft. De eigenaar van zo’n platform doet zaken met een groot aantal partners. Uiteindelijk zullen de meeste makelaars gedwongen zijn om afstand te doen van hun oude manier van werken en zich aansluiten bij zo’n V B O M A K E L A A R . N L MEI 2020 28 VASTGOED ADV I SEUR |

RkJQdWJsaXNoZXIy ODM1NjU=